Vreskot svalov 

Deadlift - alebo prečo nie


Ak chcete zvýšiť výkon v deadlifte... prestaňte cvičit deadlift.

Začalo sa to pochybnosťou na fóre, či som to myslel vážne. Hmm, ano, myslím to vážne – pre každého trochu inak, ale pre mna úplne vážne. Pokusnou myšou som momentálne ja a perchan, ale nie je to prvý pokus s deadliftom, ktorý na nás robíme. Ešte raz – všetko, čo tu spomínam, nie je pravda pre každého, rovnako ako sa nedá generalizovať tréning, percentá a volume pre každého. Každý je iný a pokiaľ vám šlape to, čo idete, tak sa nad mojimi kecami ani nezamýšľajte, možno sa vrátite prečítať si tieto články raz, keď sa dostanete k bodu, že je progress nulový alebo, ako vravím ja, minimálny, takže nulový.

Ďalšia vec, ktorú chcem podoktnúť, je, že vychádzam zo skúsenosti pozorovaných na nás a teda nie na začínajúcich cvičencoch s nevyvinutou motorikou, ziadnou technikou a minimalnou silou, takže toto všetko treba pri čítaní brať do úvahy.

Necvičte deadlift ak sa v ňom nezlešujete! Necvičte deadlift ak sa chcete markantne zlepšiť v ostatných disciplínach! V deadlifte ako chvalabohu v žiadnom inom z troch liftom platí, že buš te geneticky siponovaní na veľké čísla, alebo môžete drieť koľko chcete, sypať koľko chcete a tých 400 nepotiahnete. Prečo? Jedna vec je žiadny equipment a ďalšia, že sebalepšie technické prevedenie tohto cviku vám nepridí 50 kíl na váš max. Proste to tak je a jediné zlepšenie, ktoré uvidíte po vylepšení deadliftu je v celkovom zvýšení vašej totálnej sily.

Opäť je určitá prirodzená hranica, ktorú zvláda vaše telo a po ktorú sa dostanete tvrdým tréningom – u niekoho to je 200 kg, u niekoho 300 kg a u niekoho veľmi šťastného 400 kg. Ja tvrdím, že prírastky nad túto hranicu nie sú úmerné silám vynaloženým na ich trénovanie klasickými metódami a taktiež obetovanému času na regeneráciu, ktorý môžme využiť podľa mňa oveľa lepšie na drep a bench. Opäť netvrdím, že sa nemáte pripravovať na deadlift – tvrdím, že je strata času a energie cvičiť samotný deadlift.

Krása prípravy na deadlift spočíva v toim, že v správnom poňatí sa prelína s prípravou na drep a teda posilňovaním nôh a hlavne stabilizátorov a trupu. Preto vám garantujem, že ak budete dodržiavať cviky spomenuté v mojom článku o drepe, bude sa zvyšovať aj vaša maximálka na deadlifte (bez toho, aby ste o tom vedeli, keďže deadlift cvičiť samozrejme nebudete).

Chcel by som ešte doplniť „drepové“ cviky pre deadlift o dva, ktoré by ste nemali prehliadnuť. Jeden je notoricky známy (snáď) – Predný drep na box (front box squat) a druhý – ten nie je až tak známy, nazvem ho mŕtvy ťah s vystretými nohami z lavičky s použitím bands. Prevedenie je asi také, že si popod klasickú rovnú lavičku prevediete bands (elastickú gumu pre nezasvätených). Stojac na lavičke potom robíte mŕtvolu s vystretými nohami – výborný cvik na stabilitu a zapojíte pri tom svaly, ktoré ste dovtedy ani netušili, že máte, plus bands vám budú vytvárať extra odpor v hornej fáze pohybu. Ako som už spomínal v prvom článku, neadaptovať sa na tréning je najlepší spôsob, ako sa mu adaptovať a kúpaním vo vani sa nepripravíte na preplávanie kanálu La Manche, takže ako pri všetkom je potrebné zapojiť trocha hlavu – súťaže nevyhrávajú najsilnejší lifteri, ale tí najmúdrejší (pozn.: no keby toto bola úplne pravda...). V podstate ak nám ide o čo najväčší total – cesta k nemu vedie po troch chodníčkoch – špecializáciu na deadlift, drep alebo bench. Problémom je, že pri zameraní sa na deadlift ostatné dve disciplíny zaostávajú a dosiahnuté zlepšenie v deadlifte to taktiež moc nenapraví, teda zlepšenie v deadlifte o 20kg, znamenajúce total +40kg je u mňa považované za neúspech, ak sa ten istý človek pri rovnakom úsilí môže zlepšiť o 40kg v drepe, 30kg v benchi a 10kg v deadlifte.

Už dávno sa súťaže nevyhrávajú deadliftom. Možno bohužiaľ (alebo vďakabohu?) nám equipment pomáha dvíhať váhy, o ktorých sa nám pred niekoľkými rokmi ani nesnívalo, takže sa zamerajme na tie cviky, ktoré rozhodujú o víťazoch a porazených, deadlift počká.

Zapojte sa do diskusie k tomuto článku na FreeZone!


Burn



 

copyright © 2002 BIOMag
All rights reserved





27.11.2008 22:28 Najoblubenejsie hardcore jedlo?
27.11.2008 22:01 Peter Mlynarčík na WPC Worlds s famóznymi 330 kg
27.11.2008 21:37 WPC worlds 2008
27.11.2008 20:24 flakanie do konca roka
27.11.2008 19:48 burnflesh WPC WORLDS 2008